HOME SHAKLEE GIVEAWAYS BY ME PENGHANTARAN HUBUNGI


back2topibn2ism

Tips hamil : Cerita Tentang Kesuburan

Setelah suatu rumahtangga terbina, pastinya kehadiran cahaya mata sebagai penyeri adalah sangat dinantikan. Namun begitu, tak semua pasangan diberi nikmat kehadiran sikecil secepat pasangan lain. Masih di dalam fasa ujian barangkali?

Namun, tak salah andainya mereka mahu mengambil sebarang usaha. Tak salah juga untuk mempelajari tentang kesuburan.





Info ini, saya dapat dari blog yang saya lawati. ~~Tapi dah lupa blog mana...:)

Kesuburan Wanita

Wanita / isteri haruslah peka terhadap hari kesuburan masing-masing setiap bulan. Pastikan kitaran haid anda dalam keadaan normal iaitu sekitar 28-30 hari dalam satu kitaran haid setiap bulan. Ini untuk memudahkan anda tahu hari subur anda akan jatuh pada ke-13 atau ke-14. Jika kitaran haid anda tidak menentu, pastikan anda mengamalkan pemakanan seimbang dan organic serta mengawal berat badan dengan bersenam secara teratur. Jangan lupa juga mengamalkan suplemen atau vitamin tambahan untuk menampung keperluan tubuh.

Makanan yang perlu dielakkan jika ingin hamil :

⤻ Kafein
⤻ Alkohol
⤻ Coklat
⤻ Tuna
⤻ Daging / telur separuh masak
⤻ Makanan Segera yang mengandungi bahan pengawet
⤻ Lemak Trans
⤻ Perisa tiruan
⤻ MSG

Lebihkan pengambilan :

⤻ Sayur-sayuran
⤻ Buah-buahan
⤻ Kekacang yang kaya dengan protin
⤻ Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas air kosong sehari

Pastikan anda mengambil vitamin dan mineral yang diperlukan setiap hari bagi memastikan anda mendapat bekalan vitamin dan mineral yang secukupnya untuk meningkatkan lagi peluan untuk hamil.


Kesuburan Lelaki

Untuk lelaki pula, anda digalakkan untuk :

➱ Tidak Merokok
➱ Tidak memakai seluar yang ketat
➱ Elakkan mandi air panas dan sauna
➱ Amalkan senaman yang teratur
➱ Merancang masa untuk bersama dengan isteri
➱ Digalakkan untuk mengambil kopi
➱ Digalakkan untuk mengambil bawang putih dan amal pemakanan seimbang dan organik
➱ Jauhkan diri daripada produk-produk kimia dan bertoksid.
➱ Pastikan anda mengambil vitamin dan mineral yang diperlukan setiap hari.


Posisi Hubungan Seksual Untuk Hamil

Walaupun tiada bukti kukuh tentang posisi seksual terbaik untuk hamil, tidak ada salahnya jika anda mencuba tip-tip berikut :
  1. Posisi suami diatas adalah yang terbaik untuk cubaan hamil. Letakkan sebiji bantal kecil dibahagian pinggul isteri untuk ia menampung sejumlah sperma selama 15 minit atau lebih. Ia juga untuk memudahkan sperma berenang kedalam rahim. Jangan gunakan bantal yang besar yang mungkin akan menyebabkan sperma bergenang kebelakang rahim sahaja dan ia akan menyukarkan ia untuk berenang kedalam rahim dan bercantum dengan telur.
  2. Posisi suami dibelakang dan berlutut semantara isteri pula dalam keadaan bersujud kerana dengan posisi ini, sperma akan terus masuk kedalam rahim untuk bersenyawa dengan telur.
  3. Elakkan posisi isteri diatas jika ingin hamil. Posisi isteri diatas, duduk atau berdiri akan meyebabkan sebahagian daripada sperma keluar dan hanya sedikit sperma yang boleh berenang kearah telur.

Bagaimana proses percantuman sperma dan telur berlaku?





Ramai juga kawan-kawan kami yang berjaya hamil dengan set Kesuburan Shaklee tau.
Nak baca cerita tentang kesuburan Shaklee? Boleh la review cerita-cerita kesuburan lain dari entri sebelum nie.

Cerita Kesuburan Shaklee

----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.  Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Hikayat Cinta SiPematah Hati

Drama sangat!




Anyway, entry saya hari nie bukan la nak cerita tentang drama Hikayat Cinta SiPematah Hati tu. ✌

Macam yang semua tahu, hidup kita nie dikelilingi oleh orang-orang yang kita cinta dan juga orang-orang yang cintakan kita. Cinta dan kehidupan tu saling berkait.

⤷ Cinta Tuhan
⤷ Cinta Keluarga
⤷ Cinta IbuBapa
⤷ Cinta Anak-anak
⤷ Cinta Suami
⤷ Macam-macam lagi la





Apa pun, cinta antara lelaki dengan perempuan la yang paling kerap diperkatakan. Sebab yang tu paling complicated. 

Cinta tu melibatkan persoalan hati yang kadang-kadang empunya diri pun tak mampu nak faham. Hidup bersama bertahun lama pun belum tentu mampu untuk menganyam cinta sempurna selamanya. Ada masa cinta tu mekar. Ada masa layu macam pokok tak berbaja. 

Turun naik perasaan cinta diiringi dengan komitmen dan tanggungjawab yang wajib diberi 100% dari kedua-dua belah pihak. Bukan tu je, semuanya saling beri kesan terutamanya hubungan dengan kedua-dua belah keluarga. Pertimbangan masing-masing untuk menilai & membuat keputusan juga memainkan peranan untuk membina cinta dalam keluarga.

Tu je nak cerita pasal cinta. Ia bukan tentang cinta semata-mata.

⤻ Komitmen
⤻ Tanggungjawab
⤻ Toleransi
⤻ Memahami
⤻ Tak pentingkan diri

Fuhh!
Banyak nak dicoret. Tapi nanti hujan air mata pulak yang jadi. 
Mungkin satu masa nanti saya akan mampu mencoret disini.


----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

7 Perkara Yang Wajib Kita Tahu Sebelum Bersenam


Asyik update pasal vitamin je pun bosan jugak kan? 
So meh la kita tengok dan ambil tahu perkara-perkara wajib yang kita kena tahu sebelum buat sesuatu senaman.

Let's check it out!







7 perkara wajib yang kita kena tahu dan buat sebelum bersenam?



1. Lakukan aktiviti pemanasan badan. 



Ramai yang masih tidak berjaya untuk mendapatkan bentuk badan yang diidamkan walaupun jenuh bersenam. Sebenarnya ramai antara kita yang tidak lakukan senaman dengan cara yang betul. Sebelum memulakan senaman, kita mestilah tahu beberapa teknik yang perlu dan tidak perlu dilakukan dalam senaman supaya ia tidak menjadi sia-sia.


2. Pelajari dan fahami sepenuhnya semua latihan asas.

Latihan asas perlu dipelajari dan difahami sepenuhnya supaya ia dapat membantu kita untuk mendapatkan hasil yang lebih efektif tanpa membuang masa. Kita juga mesti tahu apa tujuan sebenarnya datang ke gym atau buat sebarang rutin senaman. Latihan untuk setiap bahagian otot adalah berbeza untuk setiap satunya.


3. Pastikan waktu yang sesuai untuk bersenam

Setiap dari kita mesti ada waktu favorite untuk bersenam. Ada yang suka bersenam pada waktu pagi, petang atau pun malam mengikut kelapangan masing-masing. Sebenarnya, waktu senaman ini memainkan peranan yang besar untuk meningkatkan kualiti senaman kita. Sebaiknya biar waktu senaman itu konsisten setiap hari supaya ia menjadi lebih produktif. Pilih juga waktu yang sesuai supaya kita dapat lakukan senaman itu dengan lebih konsisten dan berdisiplin serta tidak mengganggu aktiviti atau tugas-tugas seharian.


4. Elakkan bersenam dengan perut kosong

Ramai yang menyangka lakukan senaman ketik perut kosong, kita akan dapat hasil yang kita inginkan dengan lebih cepat. Sebenarnya semua tu salah. Kita kena makan sebelum dan selepas bersenam. Yang penting, bukanlah makanan berat-berat. Cukup snek untuk mengelakkan perut kosong sahaja. Ini kerana badan kita perlukan bahan bakar untuk dapatan hasil maksimum daripada senaman itu.


5. Ambil nutrisi / suplemen.

Nutrisi / suplemen diambil untuk menguatkan otos dan memperbaiki jaringan otot yang rosak. Selain daripada itu, badan kita juga perlu mendapatkan kandungan air yang cukup setiap hari supaya tidak terhidrat semasa membuat senaman.


6. Buat lebih dari satu jenis senaman.


Kombinasi beberapa jenis senaman akan mampu membantu badan kita membuat pembakaran lemak yang lebih maksimum. Oleh itu, sangat penting untuk kita melakukan pebagai jenis senama seperti senaman kardio, jogging, sit-up, berenang ataupun senaman bebanan. Disamping itu, pastinya kita boleh elakkan kebosanan jika lakukan jenis senaman yang sama setiap hari.



7. Elakkan Overtraining


Jangan sesekali buat senaman selama tujuh hari seminggu dengan pelbagai jenis senaman berat tanpa berehat. Ianya cuma akan memudaratkan badan kita. Berikan tubuh badan kita masa untuk pulih sepenuhnya sebelum buat sesi senaman yang baru. Sebaiknya berehat sehari atau sua untuk pastikan badan kita benar-benar pulih.



Saya nak share senaman kegemaran saya. Zumba!!


Jom join saya menari zumba lagu nie.






----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.

Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :

Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Vivix Untuk Merawat Endometriosis


Endometriosis

Apa la bendanya tu ye? Jom tengok fakta tentang endometriosis.

1. Endometriosis berlaku apabila tisu yang membentuk lapisan rahim hadir pada organ-organ lain didalam badan.

2. Biasanya ia ditemui di bahagian bawah abdomen atau pelvis. Ia juga boleh juga muncul dimana-mana didalam badan.

3. Wanita yang mengalami endometriosis sering mengalami sakit dibahagian abdomen, sakit ketika datangnya haid atau sakit ketika hubungan seks dan boleh juga megalami kesukaran untuk hamil.

4. Terdapat juga wanita yang mengalami endometriosis tidak mengalami sebarang simptom sama sekali.

5. Dianggarkan 3%-10% wanita yang mengalami endometriosis berada didalam lingkungan umur yang boleh melahirkan anak. 


Lokasi berlakunya Endometriosis


6. Endometriosis berlaku apabila tidu didalam rahim wujud atau tumbuh dibahagian lain didalam badan seperti di ovari, pundi kencing, usus, rektum dan bahagian-bahagian lain juga.



Punca-punca Endometriosis
  • Apabila seorang wanita mengalami haid, terdapat sedikit dari darah & tisu daripada rahim bergerak melalui tiub fallopio dan ke dalam rongga abdomen. Ia disebut sebagai haid songsang ( retograde menstruation )
  • Sesetengah sel dalam badan diluar rahim boleh berubah untuk menjadi jenis sel yang sama dengan sel-sel yang melapisi rahim.
  • Sel-sel dari lapisan melapisi rahim melalui saluran darah atau melalui sistem limfa untuk sampai ke organ-organ lain atau kawasan badan yang lain.
  • Penghidap endometriosis juga biasanya mempunyai saudara terdekat lain yang juga mempunyai masalah endometriosis. Mungkin ia disebabkan oleh faktor gen juga.



Mengapa penghidap Endometriosis merasa sakit?

  • Apabila wanita yang mengalami endometriosis mengalami haid, beliau akan mengalami pendarahan yang bukan hanya daripada sel-sel dan tisu didalam rahim, malahan juga dari sel-sel tisu diluar rahim
  • Apabila darah-darah tersebut menyentuh organ-organ lain terutamanya didalam abdomen, ia boleh menyebabkan keradangan dan kerengsaan. Dan proses ini akan menyebabkan kesakitan.
  • Adakalanya tisu parut juga boleh terbentuk dari endometriosis yang juga boleh menyumbang kepada esakitan.





Simptom-simptom Endometriosis
  • Sakit dibahagian pelvis
  • Sakit semasa datangnya haid
  • Sakit semasa hubungan intim
  • Ketidaksuburan
  • Pendarahan vagina yang tidak normal
  • Simptom usus besar dan pundi kencing seperti sakit ketika membuang air besar, perut kembung, sembelit, kencing berdarah atau sakit ketika membuang air kecil.


Rawatan Untuk Endometriosis
  • Ubat non steroidal anti inflammatory ( NSAID ) untuk melegakan kesakitan yang dikaitkan dengan endometriosis
  • Pembedahan untuk membuang endometriosis atau membakar luka endometriosis di luar rahim untuk membuat ia hilang
  • Pembedahan untuk menghilangkan parut supaya ovari dan tiub boleh kembali ke lokasi biasa didalam pelvis



Rawatan Endometriosis dengan Vivix







1. Kandungan Resrevatrol didalam Vivix mengandungi bahan Anti-Radang. Ia membantu mengecutkan / mengurangkan saiz fibroid. Vivix juga turut mengurangkan rasa bengkak dan sakit.
Purple carrot & elderberry mengandungi anthocyanin didaa Vivix turut menpunyai kesan anti-radang.

2. Resrevatrol didalam Vivix bertindak sebagai bahan antioksida mampu menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau menyahatifkan enzim, gen, hormon dan bahan kimia dalam tubuh yang berkaitan dengan ketumbuhan.

3. Vivix mampu menyekat penyerapan estrogen sekaligus membantu mencegah ketumbuhan yang dipengaruhi oleh hormon.

4. Merencatan pertumbuhan sel tidak normal dan menghalang pertumbuhan semula sel tidak normal.

5. Membantu membuang kandungan toksin yang sangat tinggi didalam organ hati, ginjal dan buah pinggang.

6. Bertindak untuk meningkatkan tenaga kepada sel-sel badan yang telah lemah. Dengan pengambilan ubat tahan sakit yang terlalu banyak, akan menyebabkan sel badan merosot sekaligus mengganggu sistem dalam badan.

7. Bertindak untuk mencuci atau sebagai agen detox keseluruhan badan termasuk saluran darah kita.

8. Melindungi ovum yang belum atau hampir atau sudah matang daripada oxidative damage. Apabila telur dilindungi ini selamat daripada menjadi rosak, ia akan mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk hidup, membesar dan disenyawakan. Vivix membantu memperbaiki sel-sel yang rosak atau abnormal.

9. Sel pembiakan lebih sihat.

10. Meningkatkan kualiti benih telur, memanjangkan jangka hayat telur dan meningkatkan peluang untuk disenyawakan.



Testimoni





Nak beli Vivix online?
Klik je >>>>>>





----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.


Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Vivix Untuk Masalah Fibroid


Ada yang cakna. Tapi ramai juga yang tak tahu apa-apa.
Masalah fibroid nie kadang-kadang ada yang hadir tanpa simptom apa-apa.
Hari nie saya nak share tentang masalah kesuburan wanita khususnya Fibroid.

Antara masalah kesuburan wanita adalah seperti :
  • Masalah pada sistem reproduktif seperti cyst dan fibroid.
  • Masalah kitaran haid yang tidak teratur
  • Masalah telur yang tidak matang
  • Usia yang meningkat dan menyebabkan kesan kepada kualiti teluryang dihasilkan.

Fibroid. Apa tu?

Fibroid adalah :
  1. Ketumbuhan yang sering dilihat didalam sistem pembiakan wanita.
  2. Ia juga dikenali sebagai myomas rahim, lelomyomas atau fibromas initu tumor padat yang diperbuat daripada sel-sel otot licin dan tisu penghubung berserabut yangberkembang didalam rahim.
  3. Dianggarkan antara 20% - 50% daripada wanita dalam usia reproduktif mempunyai fibroid walaupun tidak semua didiagnosis.
  4. Dalam lebih 99% kes fibroid, tumor adalah "benign" ( bukan kanser )
  5. Tumor ini tidak dikaitkan dengan kanser dan tidak meningkatkan risiko wanita untuk mendapatkan kanser rahim.
  6. Ia boleh wujud dalam pelbagai saiz ( dari saiz kacang hingga ke saiz bola lisut )

Saiz fibroid yang pelbagai

Punca Fibroid
Sebenarnya fibroid terjadi disebabkan oleh tubuh kita yang terlebih hormon estrogen dan kekurang hormon progesteron. Pendek kata, wanita yang miliki hormon yang tak seimbang akan lebih mudah mengalami fibroid. 

Hormon estrogen boleh jadi terlalu banyak disebabkan oleh beberapa faktor termasuk kehadiran xenoestrogen atau dengan kata lain, hormon yang menyerupai estrogen ( xeno ).
Xenoestrogen menyebabkan hormon estrogen menjadi lebih banyak dari progesterone.

Xenoestrogen terhasil daripada toksin yang hadir daripada barang-barang kegunaan harian yang melibatkan BPA ( plastik ), Pthalates yang digunakan secara meluas untuk menghasilkan barang-barang plastik seperti bekas makanan, bekas minuman dan sebagainya dan Paraben yang digunakan sebagai pengawet didalam kosmetik dan makanan.   







Populasi Sasaran.
  • Wanita yang menghampiri menopous mempunyai risiko yang paling besar untuk fibroid kerana pendedahan yang lama kepada tahap estrogen tinggi.
  • Wanita yang obese.
  • Wanita berketurunan Africa-Amerika
  • Wanita yang tidak pernah melahirkan anak ( mungkin fibroid merupakan punca masalah ketidakkesuburan sebelum ini ). Wanita yang pernah melahirkan anak mempunyai kebarangkalian yang rendah untuk mendapat fibroid. 

Simptom Fibroid
  • Sesetengah wanita yang mempunyai fibroid tidak mengalami sebarang simptom atau hanya dengan simptom yang ringan. Manakalah ada pula sesetengah wanita yang lain mempunyai simptom yang lebih teruk atau menimbulkan gangguan.
  • Haid yang banyak atau berpanjangan yangboleh mengakibatkan anemia.
  • Pendarahan yang tidak  normal antara tempoh haid.
  • Sakit di bahagian pelvis
  • Kerap membuang air kecil
  • Sakit pinggang
  • Sakit semasa hubungan intim
  • Jisim "firm" selalunya terletak berhampiran tengah-tengah pelvis yang boleh dirasai oleh doktor.

Rawatan Fibroid
  • Kebanyakan fibroid berhenti membesar atau mungkin mengecut apabila seseorang wanita itu menghampiri menopous. Jadi, doktor hanya akan mencadangkan "watchful waiting' sebagai kaedah rawatan.
  • Hysterectomy - Prosedur mengeluarkan uterus
  • Censervative Surgical Theraphy - Prosedur myomectomy yang mengeluarkan fibroid tetapi membiarkan uterus untuk proses kehamilan dimasa hadapan
  • Gonadotropin Releasing Hormone Agonist ( GnRH agonist ) - Pendekatan ini mengurangkan tahap estrogen dan meransangkan keadaan "medical menopause" ( fibroid mengecut )
  • Agen anti hormonal - Ubat-ubatan tertentu menentang estrogen seperti Progestin dan Danazol. Ia didapati berkesan untuk merawat fibroid.
  • Uterine Artery Embolization - Salur darah yang membekalkan darah kepada fibroid dikenalpasti dan disekat dalam prosedur yang "minimally inhasive" supaya fibroid akan mengecut.
  • Ubat penahan sakit anti-inflamantory - Berkesan untuk wanita yang mengalami sakit pelvis sekali sekala atau tidak selesa.

Bagaimana Vivix Membantu Merawat Fibroid?





1. Kandungan Resrevatrol didalam Vivix mengandungi bahan Anti-Radang. Ia membantu mengecutkan / mengurangkan saiz fibroid. Vivix juga turut mengurangkan rasa bengkak dan sakit.
Purple carrot & elderberry mengandungi anthocyanin didaa Vivix turut menpunyai kesan anti-radang.

2. Resrevatrol didalam Vivix bertindak sebagai bahan antioksida mampu menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau menyahatifkan enzim, gen, hormon dan bahan kimia dalam tubuh yang berkaitan dengan ketumbuhan.

3. Vivix mampu menyekat penyerapan estrogen sekaligus membantu mencegah ketumbuhan yang dipengaruhi oleh hormon.

4. Merencatan pertumbuhan sel tidak normal dan menghalang pertumbuhan semula sel tidak normal.

5. Membantu membuang kandungan toksin yang sangat tinggi didalam organ hati, ginjal dan buah pinggang.

6. Bertindak untuk meningkatkan tenaga kepada sel-sel badan yang telah lemah. Dengan pengambilan ubat tahan sakit yang terlalu banyak, akan menyebabkan sel badan merosot sekaligus mengganggu sistem dalam badan.

7. Bertindak untuk mencuci atau sebagai agen detox keseluruhan badan termasuk saluran darah kita.

8. Melindungi ovum yang belum atau hampir atau sudah matang daripada oxidative damage. Apabila telur dilindungi ini selamat daripada menjadi rosak, ia akan mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk hidup, membesar dan disenyawakan. Vivix membantu memperbaiki sel-sel yang rosak atau abnormal.

9. Sel pembiakan lebih sihat.

10. Meningkatkan kualiti benih telur. memanjangkan jangka hayat telur dan meningkatkan peluang untuk disenyawakan.



Testimoni

Testimoni 1


Testimoni 2


Nak beli Vivix Online? Klik je.



----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Vivix Untuk Ibu Berpantang


Kenapa kesihatan ibu amat penting semasa tempoh berpantang?

Eh!
Mestilah penting. Ibu nak kena jaga baby baru. Kalau diri sendiri tak sihat, agak-agak macam mana la nak jaga baby kan? Nak menyusukan dia, nak tukar pampers malam-malam?
So kena sihat ke tak?
Mestilah wajib sihat. Ye tak?




Dilema Ibu Yang Sedang Berpantang.

  • Sembelit kerana kurang minum air dan sukar untuk meneran
  • Sakit dibahagian faraj kerana jahitan episotomi atau koyak disebabkan oleh kepala baby yang besar
  • Sakit dibahagian faraj akibat jangkitan kuman
  • Faraj berbau
  • Pendarahan post-partum dengan simptom seperti denyutan nadi yang pantas dan pening kepala
  • Sakit kepala akibat kesan sampingan daripada epidural atau pre-eklampsia bersama dengan penglihatan kabur atau loya
  • Imsimnia akibat jadual tidur yang berubah mengikut peel baby
  • Demam panas
  • Kemurungan
  • Berfikir untuk membunuh diri
  • Sakit rengat
  • Bengkak susu
  • Keguguran rambut
  • Pucat dan kurang berseri
  • Simptom tibi - Batuk berpanjangan dan ada dikalangan ibu hamil juga alami perkara yang sama.


Tau tak?
Simptom tibi nie tak boleh dipandang ringan kerana ia boleh berubah menjadi tibi sebenar. Ia berisiko untuk menjangkiti baby semasa proses menyusu sekiranya tidak dirawat dengan segera.








Manfaat Vivix Untuk Ibu Berpantang

1. Vivix adalah suplemen yang tinggi antioksida dan banyak khasiatnya.
Kesihatan ibu berpantang boleh terjejas dengan keadaan baby yang mungkin tak tentu jadual tidur & berjaga mereka, faktor kesihatan orang lain yang tinggal bersama, terpaksa menjaga anak-anak yang lain dan macam-macam lagi. Ditambah pula dengan sesetengah menu berpantang yang agak strick yang diamalkan sejak zaman nenek-nenek kita, ibu berpantang mungkin tidak ada cukup nutrien untuk terus kekal sihat. 

2. Vivix membantu proses kelahiran yang melalui proses episotomi dan perlu dijahit dengan memperbaiki dan menghasilkan sel-sel baru yang lebih sihat. Jadi, luka jahitan akan lebih cepat sembuh, kering dan kurang risiko untuk bernanah. 
Ada sesetengah feedback pengguna mengatakan luka jahitan lebih cepat sembuh berbanding dengan mengamalkan pemakanan ikan haruan. Doktor juga kurang menggalakkan penggunaan ikan haruan untuk luka bersalin kerana didapati akan menyebabkan adhesions.


Adhesions are fibrous bands that form between tissues and organs, often as a result of injury during surgery. They may be thought of as internal scar tissue that connects tissues not normally connected 
https://en.wikipedia.org/wiki/Adhesion_(medicine)

Lapisan kulit kita nie terdiri daripada 3 lapisan iaitu epidermis, dermis dan hipodermis. Banyak pengalaman ibu-ibu yang mengamalkan ikan haruan selepas kelahiran anak pertama, mengalami adhesions untuk proses kelahiran seterusnya. Doktor terpaksa mengambil masa yang lama ( 2-3 jam ) untuk mengasingkan lapisan kulit yang bersambung dan berserabut.

Ada antara rakan yang alami lapisan kulit antara usus dan rahim bersambung!









3. Vivix mengandungi polyphenols yang membantu untuk meningkatkan bilangan mitochondria didalam sel. Apabila bilangan mitochondria dalam sel meningkat, badan kita akan merasa lebih bertenaga untuk menguruskan diri sendiri dan baby dengan baik.

4. Resrevatrol yang terdapat didalam Vivix membantu untuk meningkatkan metabolisme. Metabolisme biasanya dapat ditingkatkan melalui senaman. Namun kebanyakan ibu mengandung tidak dibenarkan bergerak aktif selama 44 hari sepanjang tempoh berpantang. Dengan Vivix, metabolisme akan tetap aktif untuk mengelakkan kegemukan.



5 Perbezaan Utama diantara Suplemen Shaklee dengan Jamu

Orang dalam pantang kan selalunya makan jamu untuk kesihatan dalaman? Kalau dah makan jamu, kena ke makan suplemen lagi?
Pada saya, tu pilihan masing-masing. Apa-apa pun, jom tengok beza antara keduanya untuk memudahkan kita buat pilihan.

1. Bahan & Kandungan

Suplemen Shaklee : Setiap bahan yang digunakan didalam suplemen Shaklee dipantau serta perlu melalui ujian klinikan untuk mengetahui kesannya kepada manusia. Malah, setiap suplemen yang dijual di Malaysia turut mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.

Jamu : Ada diantara bahan didalam jamu tidak diketahui sumbernya terutamnya jamu kampung malahan kesan jangkapanjang juga tidak dapat dikenalpasti.


2. Khasiat & penyerapan

Suplemen Shaklee : Suplemen Shaklee merupakan macronutrien dan micronutrien didalam bentuk yang paling ringkas dan dikenali oleh badan untuk penyerapan khasiat yang lebih cepat.
Contohnya, diantara buah limau dan pil Vitamin C, badan akan menyerap pil Vitamin C lebih cepat berbanding Vitamin C didalam buah limau.

Jamu : Jamu juga mempunyai banyak khasiat. Namun bentuknya yang kompleks memerlukan badan untuk menguraikan bahan jamu tersebut kepada bentuk yang boleh diserap oleh badan terlebih dahulu dan mengambil masa untuk menyerap khasiat tersebut.


3. Keperluan Badan Ibu dan Bayi.

Suplemen Shaklee : Seplemen Shaklee memenuhi keperluan zat dan mineral yangdiperlukan oleh ibu dan baby untuk menjadi lebih sihat, menguatkan sistem imun, perkembangan fizikal dan membentuk perkembangan otak melalui penyusuan. Ia juga membantu meningkatkan pengeluaran susu ibu.

Jamu : Tidak memberi manfaat kepada baby. Malahan ia boleh mengundang jaundice yang lebih tinggi kepada baby. Ia juga tidak membantu menghasilkan susu ibu.


4. Kesan Kepada Baby

Suplemen Shaklee : Mengandungi bahan yang tidak membahayakan baby malahan membantu tumbesaran baby yang sihat dengan penyaluran segala nutrien melalui penyusuan susu ibu. Ibu masih boleh meneruskan pengambilan suplemen walaupun anak mengalami penyakit demam kuning atau jaundice.

Jamu : Secara asasnya, jamu adalah bahan yang dikatakan panas. Jadi ibu perlu memantau keadaan baby samada ada mengalami kesan sampingan atau tidak kesan daripada jamu yang dimakan oleh ibu. Malahan kebanyakan doktor juga tidak membenarkan ibuuntuk meneruskan pengambilan jamu sekiranya ia membawa kesan kepada baby khususnya ketika  dikesan jaundice.


5. Waktu Pengambilan.

Suplemen Shaklee : Pengambilan suplemen boleh dimulakan seawal hari pertama bersalin samada secara normal atau caesarian.

Jamu : Rata-rata pengambilan jamu selepas bersalin hanya boleh dimulakan selepas memasuki minggu kedua bagi memastikan baby sudah tiada jaundice. Bagi baby yang mengalami masalah breastfeed / prolonged jaundice, ibu lazimnya dinasihatkan untuk tidak mengambil jamu sama sekali.


Nak beli Vivix secara online :



Nak konsultasi tentang suplemen Shaklee?
Atau nak share cerita dengan saya tentang kehamilan & berpantang? Jangan segan-segan kontek saya ye.


Hubungi saya : 
Noriah Rusman 
Telefon : 013-398 4050 
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.


Vivix Untuk Alzheimer's


Apa itu Alzheimer's?

Alzheimer's atau sebutannya alz-zhai-me, merupakan sejenis penyakit penurunan fungsi saraf otak yang kompleks dan progresif. Penyakit Alzheimer's bukannya sejenis penyakit berjangkit. Penyakit Alzheimer's adalah keadaan di mana daya ingatan seseorang merosot dengan teruknya sehinggakan pengidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri. Penyakit Alzheimer's bukannya `nyanyuk' yang sekadar satu proses penuaan. Sebaliknya, ia adalah sejenis masalah kesihatan yang amat menyeksakan dan perlu diberikan perhatian.





Simptom-simptom penyakit Alzheimer's

1- Hilang keupayaan untuk menerima info dan maklumat baru
Contoh : lupa appointment, bertanya soalan sama berulang kali, lupa jalan yang biasa dilalui ( balik rumah)

2- Hilang keupayaan untuk berfikir
Contoh : bahaya memegang cerek panas, tak boleh plan aktiviti yang hendak dibuat

3- Hilang keupayaan mengenal pasti objek ( bukan disebabkan oleh rosak penglihatan)
 Contoh : tak kenal ahli keluarga sendiri, tak boleh pakai baju sendiri

4- Keupayaan membaca, menulis dan bercakap terjejas
Contoh : hilang perkataan yang hendak disebut, typo

5- Perubahan personaliti dan tingkah laku
Contoh : hilang rasa kesian, taknak bersosial, hilang mood

Bila terjadi hilang ingatan dan sekurang-kurangnya 2 atau lebih simptom tersebut, baru lah doktor akan diagnos orang tu mempunyai Alzheimer's.


Siapa yang berisiko mendapat Alzheimer's? 

1- Warga emas yang berusia lebih dari 65 tahun
2- Mempunyai family history - orang yang ada ahli keluarga menghidap Alzheimer's lebih berisiko
3- Orang yang mempunyai gene APOE ( apolipoprotein E) - Lebih berisiko berbanding mereka yang tidak mempunyai gene ini.


Golongan yang berisiko tapi boleh dikawal

1. Pesakit diabetes, darah tinggi , kolesterol tinggi --> berisiko mendapat strok dan dementia

2. Orang yang kurang berpelajaran & tidak berkerja

3. Pernah mengalami kecederaan otak

4. Mengalami kesukaran tidur atau tidur tak tentu masa




Rawatan yang diberikan oleh doktor?

Biasanya doktor akan bagi ubat untuk mengurangkan simptom. Atau ada setengah keadaan, doktor bagi ubat tidur


Apa terjadi kepada otak pesakit Alzheimer's?

Saiz otak tersebut bukan saja mengecut malah, dipenuhi dengan gumpalan protein yang luar biasa yang dipanggil plak amiloid dan serat yang berbelit-belit (neuro fibrillary).

Amiloid protein yang membentuk sel-sel plak protein, dipercayai menyebabkan perubahan kimia otak. Kemusnahan sel-sel saraf ini menyebabkan neurotransmitter yang berfungsi menyampaikan mesej dari satu neuron pada neuron lain terjejas.



Bagaimana Resveraterol membantu pesakit Alzheimer's?

1. Kajian yang dilakukan oleh pakar pada tahun 2015 mendapati dengan memberikan Resveraterol dalam dos yang tinggi kepada pesakit Alzheimer's tahap kemerosotan fungsi otak semakin berkurangan dan ada yang terus berhenti.

2. Pesakit diberikan Resveraterol yang bersamaan dengan 1000 botol wine setiap hari.
Maknanya, keadaan pesakit Alzheimer tidak jadi makin kronik!

Didapati bahawa kadar protein beta amiloid40 kekal pada tahap yang sama dan tidak berkurangan sepertimana terjadi kepada pesakit lain.


Resveraterol mengurangkan keradangan di Otak

Otak pesakit Alzheimer's biasanya mengalami kerosakan disebabkan oleh keradangan .

Keradangan terjadi disebabkan oleh protein yang tergumpal di dalam otak.

Antara hasil kajian yang masih perlukan kepastian

1. Kajian juga mendapati kadar respons imuniti menjadi lebih baik.  Protein neurotoxic makin berkurangan.

2. Resveraterol mengurangkan pembengkakan otak yang disebabkan oleh keradangan.


Vivix dan Resrevatrol.

Vivix Shaklee adalah suplemen yang sangat kaya dengan Resveratrol.





Vivix Shaklee mengandungi ramuan yang terdiri daripada Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberry, dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.


Testimoni




Nak dapatkan konsultasi tentang Vivix?
Jangan malu rojer Cik Nor ye.

Noriah Rusman 
Telefon : 013-398 4050 
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...