HOME SHAKLEE GIVEAWAYS BY ME PENGHANTARAN HUBUNGI


back2topibn2ism

7 Sebab Payudara Mengendur

Tahu tak?

Kalau korang masih pakai saiz bra yang sama sejak 10 tahun yang lepas, dah tiba masanya untuk korang semak semula saiz tu atau dapatkan nasihat pakar pemakaian untuk dapatkan saiz bra yang baru.

Jom tengok 7 sebab payudara mengendur.
  • Penuaan - Kolagen semakin kurang dihasilkan oleh badan.
  • Kehamilan dan penyusuan bayi yang menyebabkan saiz payudara berubah-ubah, sekaligus merengangkan tisu payudara.
  • Diet secara mendadak dimana setiap kali berat kita bertambah atau pun berkurang, tisu payudara akan mengendur.
  • Tabiat merokok yang melemahkan dan menuakan kulit kita kerana semakin sedikit darah yang sampai dipermukaan kulit.
  • Tidak menggunakan sunscreen yang akan menyebabkan cahaya ultra ungu meregangkan kolagen dan merosakkan kulit sekaligus menyebabkan payudara kendur.
  • Memakai bra yang tidak betul menyebabkan payudara lebih banyak bergera, lebih tinggi tekanan kepada kulit dan kolagen payudara. Ini merupakan punca paling utama payudara mengendur.
  • Senaman impak tinggi akan menyebabkan kolagen payudara rosak.

Hmmmm.
Banyak juga faktor-faktor yang nampak macam biasa-biasa aje yang menyebabkan payudara mengendur.




Macam mana nak elakkan payudara mengendur dan kurangkan risiko kanser payudara?

  • Kekalkan berat badan yang sihat - Pertambahan berat badan yang tak terkawal boleh meningkatkan risiko kanser payudara.
  • Kerap bersenam - Cuba bersenam selama 45 minit hingga 1 jam selama 5 hari seminggu. Bersenam ni boleh meningkatkan fungsi imun badan, halang obesiti dan rendahkan paras estrogen dan insulin.
  • Sila elakkan minuman keras - 2 gelas minuman keras sehari boleh meningkatkan risiko kanser payudara sebanyak 21%. Sebaiknya tukarlah kepada buah anggur kerana resrevatrol yang ada pada kulit anggur membantu mengurangkan paras estrogen.
  • Makanlah sayur-sayuran - Sayuran terbaik adalah daripada jenis berserat tinggi seperti brokoli dan kailan. Sulforane yang ada didalam sayuran itu dipercayai dapat mencegah sel kanser daripada membiak. Untuk lebih khasiat, makanlah mentah-mentah.
  • Sebanyak 15% pesakit kanser payudara mempunyai saudara terdekat yang turut menghidapi penyakit itu. Risiko untuk kita menghidapi penyakit itu dalam jangka hayat kita berganda jika ada seorang saudara yang menghidapinya, dan akan meningkat 5 kali ganda jika ada dua saudara yang menghidapinya.
  • Dapatkan pemeriksaan payudara secara klinikal setiap 3 tahun sekali. Buat mamogram asas pada usia 40 tahun dan terus lakukan mamogram dan pemeriksaan payudara pada setiap tahun selepas itu.
  • Buat ujian genetik jika ada saudara yang menghidapi kanser payudara dan kanser ovari.


Selain daripada cara hidup sihat diatas, kita boleh juga amalkan suplemen yang tinggi antioksidan dan tinggi resrevatrol untuk mencegah sel kanser hidup dengan aktif dan boleh mengekalkan kolagen didalam badan.



Vivix membantu mengurangkan risiko kanser payudara




Vivix nie adalah suplemen yang tinggi dengan antioksidan dan resrevatrol.

Vivix Shaklee mengandungi ramuan yang terdiri daripada Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberry, dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Macam manaVivix bertindak dengan berkesan?

Sebab Vivix melindungi dan membaik pulih sel DNA kita. Vivix juga bantu mengelakkan penimbunan protin AGE didalam badan.

Membaiki sel DNA.

Sebenarnya sel DNA kita alami kerosakan setiap hari tau. Salah satu punca kerosakan adalah dari radikal bebas, asap rokok, asap-asap kenderaan, pemakanan yang terdedah kepada bahan kimia dan macam-macam lagi lah.
Vivix membantu membaiki sel DNA dan lindungi sel DNA itu sekaligus melambatkan proses penuaan sel DNA. Sel DNA yang sihat, dapat mengelakkan daripada penyakit kanser.


Membaiki tenaga sel.

Tiap hari kita berdepan dengan unsur-unsur yang boleh mempercepatkan proses penuaan contohnya kerosakan sel, stress dan pemakanan. Ditambah pula dengan usia biologi yang sememangnya semakin bertambah. Faktor-faktor ini akan membuatkan sel tubuh kita semakin kehilangan tenaga. Sekaligus akan menurunkan fungsi sel. Disini, Vivix bertugas untuk membantu menguatkan sel tersebut.





Fungsi Asas Vivix:

  1. Cell Defence : mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit.
  2. Cell Energy : memberi tenaga kepada sel yang lemah
  3. Cell Repair : membaiki sel yang telah rosak
  4. Cell Performance : meningkatkan prestasi sel
----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

12 Cara Sayangi Diri Sendiri


Ada hari berlalu dengan sempurna. Alhamdulillah rezeki dariNya.



Ada ketikanya stress dan tekanan bertubi-tubi mencengkam jiwa. Emosi kelaut, hati dan jiwa bercelaru dan semuanya serba tak kena. Tu petanda kita dah mula melupakan kebajikan dan kepentingan diri sendiri. Semua kesibukan ditempat kerja, didalam rumahtangga, dan tekanan dari orang-orang disekeliling boleh membuatkan kita kehilangan seluruh tenaga dan semangat! 

Bila semua nie terjadi, maka berhentilah sekejap. Jangan sampai kesihatan mental dan fizikal pulak terjejas. Haru biru semuanya nanti tau!
Meh baca tips untuk sayangi diri sendiri dulu. Asyik Up entry pasal vitamin je kan? ^_^





1. Tentukan matlamat hidup kita. Saya pasti semua orang ada matlamat hidup masing-masing. Untuk yang jangka panjang & untuk yang jangka pendek. Untuk yang jangka pendek nie, cuba buat matlamat yang boleh beri kita kepuasan, kegembiraan dan mampu memotivasikan kita untuk kejap matlamat-matlamat jangka panjang yang lain. Boleh la kalau nak sebut sebagai reward untuk diri sendiri. Contohnya, pergi buat rawatan di Spa kegemaran kita 2 bulan sekali. 

2. Bekerja dengan lebih efisen dan buat time management yang betul. Bila kita dapat siapkan semua kerja mengikut jadual, kita akan punyai lebih masa untuk diri sendiri dan keluarga. Kurangkan membazir masa dengan buat benda-benda yang kurang berfaedah.

3. Jika terdapat masalah yang timbul, cuba fokus kepada cara penyelesaian. Elakkan dari merungut dan panik yang berpanjangan. Bertenang, tarik nafas panjang dan fokus untuk cari jalan penyelesaian yangterbaik.

4. Buat pembahagian kerja antara staff di tempat kerja atau dengan suami / isteri untuk urusan rumahtangga. Tak perlu nak pikul semua kerja tu diatas bahu kita sendiri.

5. Jagalah kesihatan. Mulakan dengan mengambil makanan yang sihat dan seimbang. Elakkan makanan ringan dan berlemak. Jangan lupa untuk bersenam samada berzumba, berjogging, yoga dan sebagainya.

6. Menabung untuk diri sendiri. Tabung nie khas untuk diri sendiri yang boleh digunakan untuk travel, shopping atau apa-apa saja yang kita mahukan.

7. Jangan fikir negatif terhadap diri sendiri. Kulit putih ke, gelap ke, tinggi ke, rendah ke, mata bundar ke, mata sepet ke, semua tu ada kelebihan dan keunikan masing-masing. Tingkatkan kesyukuran kerana setiap orang tu ada kelebihannya dan maafkan diri sendiri andanya ada terasa sebarang kekurangan.

8. Stop! Jangan bandingkan diri kita dengan orang lain. Setiap orang mempunyai jalan cerita hidup masing-masing, ada rezeki yang dah ditetapkan, ada ujian yang berbeza. Jadi, kenapa nak banding diri kita dengan orang lain?

9.  Jauhi perasaan bersalah jika kita tidak mampu memenuhi atau mencapai keinginan yang dah kita sendiri tetapkan. Anggap ia bukan rezeki kita.

10. Fahami perasaan dan emosi kita sendiri. Sangat normal untuk berasa sedih, penat, kecewa, marah. Tetapi jangan biarkan semua emosi negatif ini terlalu lama dan merosakkan diri sendiri. Kita mesti belajar untuk mengawalnya menjadi lebih baik.

11. Sesekali, carilah masa untuk "ME-time". Tinggalkan semua kerja dan perkara yang membebankan dan buat apa saja perkara yang kita inginkan. Samada buat sendiri atau bersama kawan-kawan baik. Nikmati "ME-time" dengan gembira.

12. Bersyukur selalu. Amalkan setiap kali bangun pagi, fikirkan perkara-perkara yang positif dan ucapkan rasa bersyukur. Bangun dengan bersemangat untuk buat semua aktiviti pada hari tu. Dan tuliskan semua pencapaian kita pada hari tu keatas kertas walaupun cuma pencapaian yang kecil. Kita pasti akan lebih bersyukur setiap hari.

OK. Tu antara tips atau cara untuk kita sayangkan diri kita. Jom la kita amalkan beramai-ramai. Semoga saya dan kawan-kawan saya yang membaca blog nie boleh terus kekal jadi orangyang positif dan bersemangat. Kalau ada masalah, jangan sesekali meroyan dipesbuk.





---------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Kebaikan Lecithin Untuk Keseluruhan Sistem Badan


Rupa-rupanya banyak kebaikan yang terkandung didalam Lecithin. Bukan sekadar untuk membakar lemak dan kurus je.

Jom baca apa faedah yang kita dapat kalau consume Lecithin dengan istiqamah.


Kenali Lecithin

Lecithin yg dirembeskan oleh tubuh akan menghasilkan acetyl-kolin, inositol, fosforus dan lemak tak tepu.

Lecithin pada asalnya dihasilkan oleh tubuh. Tetapi disebabkan terdapat banyak gangguan dari luaran seperti radikal bebas sehingga memerlukan kita mengambil lecithin dari sumber makanan atau suplemen.



> Lecithin di ekstrak dari kacang soya organik non gmo.
> 1 kapsul mengandungi 520mg lecithin soya
> Termasuk 80mg kolin, 48mg inositol.


Apa yang dimaksudkan dengan Acetyl-kolin?

Acetylcholine adalah neurotransmitter yang merupakan bahan kimia yang memindahkan impuls saraf di seluruh ruang antara sel-sel saraf.

Acetyl-choline didapati dalam sistem saraf pusat dan periferi. Ia membantu ingatan, dan penghantaran mesej saraf antara motor-otot, dan beberapa kelenjar lain.

Didapati org yg ada penyakit Alzheimers mempunyai jumlah Acetyl-choline yang rendah dalam otak mereka



Lecithin mengandungi sumber B8


Vitamin B8 yang juga dikenali sebagai Inositol merupakan suplemen yang unik yang memberi kesan baik yang tidak akan didapati daripada sumber vitamin B lain. Vitamin B8 atau Inositol ini tiada didala gabungan Vitamin B lain. Ia juga tiada didalam gabungan Vitamin B dialam B-Complex jenama Shaklee tau!

Kenapa Vitamin B8 tiada didalam gabungan Vitamin B lain?
Kerana Vitamin B8 adalah berasaskan lemak manakala gabungan Vitamin B lain adalah berasaskan air.

Inositol atau Vitamin B8 berfungsi untuk melegakan keresahan. Ia juga telah digunakan untuk rawatan ketidakseimbangan kognitif yang lebih serius seperti OCD, PTSD, serangan panik dan kemurungan klinikal.


Lecithin membantu perkembangan otak?






Betul tu. Lecithin sangat terkenal sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak untuk berkembang yang mana ia sangat penting dalam transmisi saraf inpuls dalam otak dan memainkan peranan neuro transmitter ( berkaitan dengan short-term memory )

Lecithin juga dipercayai mapu mengurangkan atau mencegah senility iaitu nyanyuk dan Alzheier' disease. Ada juga sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari untuk memulihkan sistem ingatan.


Lecithin membantu penyerapan zat






Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat penting dari saluran darah ke dalam sel-sel badan. Sekiranya jumlah lecithin tidak mencukupi,membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan zat.

Banyak faktor lain yang menyebabkan membran sel mengeras seperti bahan-bahan kimia dari persekitaran kita yang tercemar, bahan-bahan metal, dadah, bahan perasa makanan, pestisid dan bahan-bahan kimia lain. Ini pastinya akan menyukarkan proses penyerapan zat oleh sel-sel kita seakin sukar. Saranan pengambilan lecithin untuk mengelakkan membran sel mengeras dan memudahkan proses penyerapan zat oleh sel.


Lecithin sebagai pelarut





Lecithin juga bertindak sebagai pelarut untuk kolestrol, triglycerides dan lemak-lemak yang lain. Ia sangat membantu mencegah penyakit-penyakit seperti tekanan darah tinggi, strok, sakit jantung dan pengerasan arteri. 

Sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan 6000mg - 7000mg sehari jika berhadapan dengan masalah kesihatan begini.



Nak tau tak?

Soya merupakan sumber yang kaya dengan sumber lecithin bebas kolestrol. Menariknya, Lecithin jenama Shaklee berasaskan daripada soya non-gmo!




Menarik betul fakta tentang lecithin. Nampaknya, mulai hari ini saya tak pelru was-was untuk amalkan lecithin Shaklee secara megados. Saya kan nak kurus. Saranan pengambilan untuk kurus adalah 6000mg - 7000mg sehari. 

Wow!




----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Vivix Untuk Diabetes

Diabetes adalah antara penyakit yang seolah-olah wajib ada dikalangan warga emas Malaysia hari ini. Malahan apa yang mengejutkan hari ini, ramai juga dikalangan orang-orang yang masih muda sudah pun menghidapi diabetes. Sedih. Tapi inilah kenyataan yang dapat kita lihat. Kalau tak percaya, cuba lah jengah di klinik-klinik kesihatan dikawasan kampung. Pakcik-pakcik dan makcik-makcik setia menanti untuk pemeriksaan kesihatan masing-masing yang rata-rata menghidap diabetes dan tekanan darah tinggi.

Apa itu Diabetes?

Diabetes secara amnya merupakan suatu penyakit dimana tubuh badan tidak dapat menghasilkan hormon pengawal gula didalam darah atau lebih dikenali sebagai insulin. Bagi penghidap diabetes, mereka tidak dapat menghasilkan insulin yang mencukupi  yang menyebabkan kandungan gula didalam darah meningkat dari kadar normal.

Bagaimana Vivix membantu megawal Diabetes?

Vivix merupakan suplemen yang mampu membaiki DNA manusia. Ia sangat baik untuk membantu merawat penyakit-penyakit kategori kroni seperti kanser, diabetes, penyakit jantung dan tekanan darah tinggi.



Ramuan Vivix yang terdiri daripada campuran botani, kaya dengan polifenol dan resrevatrol dapat memberi manfaat kepada penghidap Diabetes dengan :

1. Membantu mengurangkan sindrom Resistansi Insulin.

Bahan antioksidan yang terkandung didalam Vivix menjadi peindung kepada sel tubuh dan dalam masa yang sama akan membantu membaikpulih sel. Oleh itu, pengambilan secara berterusan akan membantu mengurangan penyakit kardiovaskular, mencegah sistem metabolik akibat kerosakan gen dimana ia merupakan punca penyakit kencing manis menjadi semakin parah.


2. Membantu mengawal kadar kepekatan gula didalam darah.

Penghasilan tenaga gula semasa pencernaan karbohidrat membantu menjana tenaga didalam tubuh manusia. Namun, pengambilan karbohidrat yang tidak terkawal akan menyebabkan peningkatan kandungan gula dalam darah yang meningkatkan risiko untuk menjadi diabetes. 

Polifenol adalah bahan yang dihasilkan oleh anggur muscadine berfungsi untuk memperlahankan proses pencernaan dan mencegah penyerapan karbohidrat didalam darah dengn cepat. Semua ramuan ini terdapat didalam Vivix yang akan membantu mengurangkan risiko diabetes dengan mencegah penyerapan kandungan gula berlebihan didalam darah.


3. Mengurangkan risiko kerosakan mata dan mempercepatkan proses penyembuhan luka.

Glukoma merupakan penyakit yang akan menghantui penghidap diabetes kerana ia mampu menyebabkan pesakit hilang daya penglihatan. Selain itu, penghidap diabetes juga akan mengalami proses penyembuhan luka yang sangat lambat. Dan kadangkala sehingga menyebabkan ada bahagian luka atau anggoya badan yang terpaksa dibuang untuk mengelakkan jangkitan kuman yang lebih serius. 

Polifenol Anthocyanins yang terkandung didalam Vivix membantu menyembuhkan luka dengan kadar yang segera dan memelihara dan memperbaiki kesihatan mata.


4. Mengurangkan risiko pembentukan protin AGE.

Apabila gula didalam darah berlebihan, ia akan berisiko untuk membentuk Protin AGE ( Advance Glycation End Products ) dan akan mengakibatkan sel tubuh mati, atherosclerotic dan risiko diabetes.

Salah satu kebaikan Vivix adalah bertindak sebagai tonik anti-penuaan dengan memperlahankan pembentukan protin AGE.


Testimoni Vivix untuk Diabetes



Testimoni 1




Testimoni 2



Testimoni 3



Testimoni 4



Alhamdulillah. Vivix tu asbab aje untuk kesembuhan. Segala kesembuhan, Allah yang beri. Walaubagaimanapun Allah memang suruh kita usaha dan ikhtiar untuk kesembuhan.

Nak beli Vivix online? Klik sini.




----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya : 

Noriah Rusman 
Telefon : 013-398 4050 
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Kriteria Pemilihan Produk Kecantikan Yang Baik


Kulit muka bersih tanpa sebarang noda, sihat dan berseri. Semua tu impian wanita kan?
Malangnya, kadang-kadang keinginan untuk dapatkan kulit yang cantik tu selalu je menjadikan kita terlalu cuai dan tidak berhati-hati untuk memilih produk yang baik.

Apa kriteria yang perlu dipertimbangkan masa pilih produk kecantikan?

1. Mestilah kenali jenis kulit muka korang.

Secara basic, kulit muka ada 5 jenis ;

  • Kulit Normal
  • Kulit berminyak
  • Kulit kering
  • Kulit kombinasi
  • Kulit sensitif
Penggunaan produk adalah berbeza mengikut jenis kulit. Jadi, dah kenal ke jenis kulit masing-masing?


2. Pilih produk yang menggunakan bahan semulajadi. Jauhi produk yang mengandungi bahan-bahan beracun seperti hidrokuinon, raksa, plumbum, merkuri dan sebagainya. 
Macam mana nak kenali produk yang tidak mengandungi bahan-bahan beracun? Dah sah-sah setiap pengeluar akan claimn produk mereka adalah semulajadi kan?
Maka, penting untuk kita pilih produk dari syarikat yang dah establish atau pilih produk yang yang ada kajian klinikal macam Shaklee.


HIDROKUINON. Iaitu racun yang selalu digunakan pada krim malam dan krim pemutih. Racun ini telah diharamkan di bawah Akta Racun 1952 kecuali di bawah kawalan doktor/farmasi. Ia sebenarnya bahan peluntur filem, getah, rambut dan sebagainya. Sifat pelunturnya boleh menghakis lapisan luar kulit (epidermis) dan menghalang pembentukan melanin. (Melanin adalah pigmen pada kulit sebagai pelindung yang berwarna gelap/coklat).



3. Pastikan produk yang korang nak beli tu ada kelulusan daripada KKM. Kelulusan dari KKM nie amatlah penting untuk pastikan sesuatu produk tu tidak mengandungi racun berjadual dan bahan kimia seperti diatas. KKM akan buat kajian keatas sample produk terlebih dahulu sebelum memberikan kelulusan untuk dipasarkan. 


4. Pastikan produk yang korang gunakan adalah produk yang original. Saya perhatikan sejak kebelakangan nie banyak produk-produk tiruan yang meniru produk-produk yang laku keras dipasaran. Sebagai pengguna, saya tak rasa kita akan mengenali mana satu produk yang ori dan mana satu yang tiruan kan? Jadi, sebaiknya pilih lah produk dari company yang dah establish walau pun sedikit mahal harganya.


5. Dapatkan nasihat doktor bagi mereka-mereka yang punyai kulit sensitif dan bermasalah. Tak perlu semberomo mengikut tren semasa dan terlalu terpengaruh dengan testimoni.


6. Pastikan testimoni sebenar. Tak sikit sebenarnya seller yang buat testimoni palsu untuk melariskan produk mereka. 


Ok. Tu antara kriteria yang perlu kita pertimbangkan semasa memilih produk kecantikan yang baik dan selamat. Terpulang kepada citarasa masing-masing.
Nanti saya share produk apa yang saya pakai ye. :)


----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Kebaikan Berjogging Untuk Kurus dan Kesihatan


Korang selalu berjogging?

Frankly, jongging bukan sukan favorite saya. Saya tak larat nak berlari dengan banyak. Mungkin sebab badan tak fit? Entahlah.

Semalam saya dah dapat geng untuk berjogging. Dapat habiskan 1 pusingan di Taman Gelora, Kuantan. Penatnya, boleh la diterima oleh otak saya. Bagaimanapun, saya cuma mampu selangkan larian dengan berjalan pantas. Tak mampu nak lari all the way. Hihi.




Kalau nak dibandingkan dengan aktiviti sukan saya sebelum nie, saya prefer untuk buat zumba berbanding jogging. Fuhh! Penat!

Tapi disebabkan oleh kekangan kewangan, saya tak mampu nak berzumba 4 kali seminggu macam dulu di Kuantan nie. Haha!
Terima kasih pada Geng Zumba Chini yang buat effort tubuhkan kelab zumba dengan yuran yang sangat mampu bayar oleh ahli-ahli. Rindu korang. Huhu..

Bestnya jogging di Taman Gelora, ramai juga penduduk Kuantan yang beriadah disini. Lagi best, track jogging disediakan untuk kemudahan berjogging. Paling best, ada juga alat-alat senaman macam gym disediakan. Tapi yang simple aje la.




Saya nak share sikit kebaikan berjogging yang saya dapat daripada pakcik Gugel.


1. Jantung

Jogging merupakan salah satu cara yang efektif untuk menggalakkan otot jantung anda "bekerja". Dengan jogging secara kerap, aliran darah di dalam badan akan menjadi lebih bagus dan secara tidak langsung merendahkan risiko serangan jantung, darah tinggi dan angin ahmar atau strok.


2. Berat Badan

Bagi yang nak jaga badan tu, jogging adalah satu cara yang sangat bagus. Secara puratanya, jika anda jogging selama 1 jam, sebanyak 1000 kalori akan dibakar. Dalam bahasa mudahnya, untuk kurus kalori perlu dibakar. Untuk membakar kalori lebih banyak perlu jogging lebih lama atau lebih pantas.


3. Osteoporosis

Jika anda jogging secara tetap, anda sebenarnya sedang memberi bebanan otot dan tulang secara positif. Dalam masa yang sama, tulang akan dirangsang untuk menjadi lebih kuat dan tidak mudah dimamah usia.


4. Mental

Berdasarkan kajian yang telah dijalankan, jogging mampu meningkatkan mood dan membina keyakinan diri yang positif. Selain itu jogging juga mampu untuk mengurangkan simptom kemurungan.


5. Tidur

Jogging juga mampu membantu anda untuk tidur dengan lebih lena pada waktu malam. Bagus untuk pengidap imsonia.


6. Tekanan

Jogging meningkatkan keupayaan anda untuk menangani tekanan dengan lebih teratur.


7. Rasa Bahagia

Jogging mampu merangsang otak untuk merembeskan hormon endorfin. Hormon ni diberi nama jolokan hormon kebahagiaan. Di kalangan pelari, simptom bahagia ini dipanggil sebagai "Runner's High".


8. Kerungsingan

Secara umumnya, mereka yang kerap jogging mempunyai tahap kerungsingan yang lebih rendah berbanding mereka yang jarang atau tidak jogging. Satu kajian menunjukkan jogging yang kerap mengurangkan aktiviti reseptor serotonin yang berfungsi mengawal mood. 


9. Imunisasi

Jika anda seorang yang kerap jogging, anda akan mendapati anda jarang sakit seperti selsema, alahan, keletihan melampau, senggugut, sakit belakang dan sistem pencernaan. Ini menunjukkan sistem imunisasi anda adalah kuat. 


10. Otak 

Semasa jogging, darah yang kaya dengan oksigen akan mengalir di dalam otak. Ini menyebabkan otak mendapat bekalan oksigen dan nutrien lain yang mencukupi. Secara tidak langsung, anda akan menjadi lebih produktif.


11. Kulit

Jogging akan merangsang pengaliran darah di dalam badan. Oleh itu pembekalan nutrien dan pembuangan sisa toksik akan menjadi lebih efisyen dan secara tidak langsung menjadikan kulit menjadi lebih mulus.


Tu antara kebaikan joging yang saya tanya kat pakcik Gugel. Mungkin ada lagi yang lain. Nanti saya study ye.

Apa yang penting, semua jenis senaman yang kita buat, kenalah istiqomah untuk lihat keberhasilannya. Kalau acah-acah je rajin, maka matlamat pun kelautlah.

Hah apa lagi? 
Pegi ambik kasut tu petang ni jugak kita jogging!

----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya :
Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

Ciri-ciri Produk Anti Aging Terbaik

Perasan tak?
Lately banyak produk anti-aging dipasaran? Macam-macam jenama dan rupa. Cuma sediakan duit je, dah boleh guna.

Apa yang dimaksudkan dengan anti-aging tu?

Anti-aging dikenali juga sebagai anti-penuaan.
Kenapa anti-penuaan? Takut ke jadi tua? Umur tetap meningkat saban tahun. Jadi kenapa takut tua?




Anti-aging adalah satu usaha untuk melewatkan proses penuaan secara semulajadi dari peringkat sel lagi. Proses nie untuk lewatkan penuaan organ dan sel tau. Bukan untuk nampak muda remaja dari wajah je.

Penuaan yang dimaksudkan adalah keadaan dimana kemampuan fungsi biologi organ tubuh yang semakin berkurangan. Walaubagaimanapun, kemampuan fungsi organ boleh juga menurun disebabkan oleh berbagai jenis penyakit yang sangat mudah diperolehi sekarang. So, saya perasan yang sekarang dah ramai yang ada kesedaran untuk menjaga organ dan sel untuk pastikan body-age atau biological-age seusia dengan umur masing-masing. Jangan tak tau pulak. kita boleh buat analisa tau kalau nak tahu berapa body-age kita. Dan jangan terkejut bila ramai yang body-age diorang lebih tua dari umur sebenar!!


Macam mana nak pilih suplemen anti-penuaan yang berkesan?

Sebelum membeli atau menggunakan sesuatu suplemen yang banyak dijual dipasaran, ada beberapa perkara yang kita kena ambil kira. Antaranya :

  • Adakah suplemen tersebut dah terbukti berkesan?
  • Pastikan dulu keadaan kulit dan badan kita.
  • Adakah bahan-bahan yang digunakan adalah dari sumber yang semulajadi? Atau sintetik?
  • Adakah terdapat mana-mana teknologi terbaru yang digunakan untuk hasilkan suplemen tersebut untuk membezakan ia dari suplemen lain? Atau ia hanyalah dikeluarkan oleh kilang yang sama tetapi menggunakan nama produk yang berbeza?

Penting ke?

Eh! Mestilah penting. Kita nak makan suplemen tu untuk jadi semakin sihat. Bukan semakin sakit.
Kenapa adanya soalan-soalan macam tu?

Meh baca.

1. Bukti atau testimoni mestilah daripada testimoni sebenar daripada orang-orang yang dah pun gunakan suplemen tu dan dah pun capai apa yang mereka nakkan. Bukan testimoni tipu yang penjual buat sendiri dan overclaimn.

2. Pastikan keadaan kesihatan kita terlebih dulu. Ada masalah kesihatan yang kronik atau tak? Atau ada masalah kulit yang terlalu sensitif atau tak? Sebaiknya carilah suplemen yang gunakan bahan semulajadi untuk elakkan kesan-kesan sampingan dikemudian hari.

3. Semua suplemen anti-penuaan akan disokong oleh kajian saintifik. Kajian ini digunakan untuk membuktikan keberkesanan bahan-bahan yang digunakan didalam suplemen tersebut dan dapat memberi pengguna keyakinan dimana setiap testimoni itu sebenarnya adalah sah dan boleh dicapai. Jadi, sila la dapatkan produk yang disokong oleh kajian saintifik.


Bagaimana Vivix menjadi suplemen anti-aging terbaik?


Sebenarnya saintis Shaklee dah pun habiskan masa bertahun-tahun untuk buat kajian tentang proses antipenuaan ini. Akhirnya, terhasillah Vivix yang sangat berkualiti tinggi yang dihasilkan dengan menggunakan bahan-bahan premium. Vivix merupakan suplemen yang mengandungi kombinasi resrevatrol dan phytonutrient dari sumber anggur muscadine. Menurut saintis, anngur muscadine merupakan anggur yang terbaik kerana tumbuh secara semulajadi didalam cuaca yang ekstrem dimana semakin anggur tersebut terdedah kepada cuaca ekstrem, semakin tinggilah juga penghasilan resrevatrolnya.







Vivix dah lalui ujian klinikal yang sangat ketat. Dan hasilnya telah membuktikan yang Vivix berjaya memperlahakan proses penuaan sel dari 4 aspek berikut :

  1. Mengoptimumkan potensi sel-sel tubuh.
  2. Membaikpulih sel-sel didalam tubuh.
  3. Mempertingkatkan tenaga sel-sel tubuh.
  4. Mempertingkatkan sistem pertahanan sel-sel tubuh.



Selain tu, Best sangat ke Vivix nie?
Mestilah!!
  1. Semulajadi dan bebas dari perasa tiruan, pewarna, pemanis dan juga pengawet.
  2. Ramuan yang digunakan berpotensi lebih daripada 10 kali resrevatrol biasa dan hanya bertujuan untuk memperlahankan penuaan sel.
  3. Mengandungi lebih dari 15 polyphenol termasuk ellagitannins iaitu antioksidan semulajadi.
  4. Vivix telah dipatenkan khas eksklusif untuk Shaklee sahaja.




Jadi, marilah dapat Vivix segera sebagai ikhtiar untuk melambatkan proses penuaan. Vivix juga dapat bantu selesaikan masalah kesihatan setiap orang.

Nak Vivix?

Hubungi saya!

----------------------------------------------------------------------------------------------
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi. 

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia.
Pilihan COD - Chini & sekitarnya.

Hubungi saya : Noriah Rusman
Telefon : 013-398 4050
Emel : nadhira.haqim@gmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...